Dag 8, 10/03 Big Island

Route: 237km, 4u10min

bigisland4

• Mauna Kea Summit

Vandaag doen we het wat rustiger aan. Tegen 10u gaan we naar Jamba Juice om ontbijt. Daarna rijden we door naar Mauna Kea. We herinneren ons nog goed de Saddle Road van gisteravond, maar nu zien we nu eens overdag hoe die weg er bij ligt. We plakken de Go Pro aan de ruit om deze rollercoaster te filmen. Tegen 11u45 zijn we aan het visitor center waar we even gewend komen aan de hoogte. We informeren even naar de toestand van de weg en uitzicht: redelijk bewolkt maar de weg ligt er droog bij(tijdens de hele reis hebben we nog geen regen gehad).

Big.Island-67

Tegen 12u beginnen we aan de tocht naar boven. We doen alvast een trui aan aangezien het boven ijskoud is. Het is vrij rustig en komen nauwelijks andere wagens tegen. We stoppen enkele keren onderweg om wat foto’s te nemen. Een halfuurtje later zijn we aan de summit. Vreemd genoeg hebben we hier nog een volledig gsm bereik(alsook bij het visitor center). Eens we uit de auto stappen is het meteen bevriezen. Het is koud en veel wind en de schijnende zon kan weinig compenseren. We nemen snel wat foto’s en kruipen toch maar weer in de auto.

Big.Island-71 Big.Island-73 Big.Island-74

We beginnen op het gemak aan de afdaling en remmen ook wat meer op de motor met manuele versnellingen. We rijden terug naar het westen en stoppen tegen 15u voor lunch bij Taco Bell. Tegen 16u zijn we aan het hotel en nemen we nog enkele Mai Tai’s aan het zwembad. Morgen vertrekken we naar Maui, dus we pakken alvast onze valiezen die avond.

Hotel: Royal Kona Resort

Dag 7, 09/03 Big Island
Dag 9, 11/03 Maui