Dag 5, 07/03 Big Island

Route: 250km, 4u15min

bigisland1

• Old Kona Airport State Recreation Area
  • Kekaha Kai State Park
  • Waikoloa Beach Drive
  • Kapa’a Beach Park
  • Pololu Valley Lookout

Vandaag vroeg opgestaan want we brengen de huurauto binnen bij Alamo iets na 5u. Onze eerste inter island vlucht vertrekt iets na 7u, en we hebben al snel door dat we eigenlijk veel te vroeg zijn.  Eerst vliegen we terug naar Honolulu int’l airport om daar een  vlucht te nemen richting Big Island. Beide vluchten zijn met Hawaiian en arriveren op tijd. Op Honolulu moesten we uit het vliegtuig stappen om dan een kwartier later terug te boarden op hetzelfde toestel. Kona intl’ is een vrij relaxte luchthaven waar vrijwel alles open is. Onze baggage rolt al buiten na enkele minuten(!).

Kauai-70

6.lih-koa

We raken vlot bij Alamo en nemen de (enige) mid size SUV mee: een Hyundai Tucson AWD. Een route met een fout in zorgt ervoor dat  we vandaag wat extra kilometers doen, maar dit compenseren we door even te stoppen bij Target om het nodige te kopen, alsook te ontbijten. Enkele honderden meter verder is onze eerste stop: Old Kona Airport State Recreation Area. Het is drukkend warm vandaag op Big Island dus blijven we niet te lang rondlopen op die oude startbaan. We pauzeren nog even bij het nabijgelegen strand vooraleer we naar het noorden rijden.

Big.Island-3

Volgende stop: Kekaha Kai State Park. We slaan links af op de hoofdweg om uit te komen op een vrij ruwe weg van versteende lava. We hadden het Polihale avontuur goed doorstaan, dus dit zou en moest ook goed lukken! 1,8 mijl lang maar op dergelijke ondergrond reden we er natuurlijk iets langer over. Bij sommige auto’s vroegen we ons soms toch af hoe ze dit kunnen bereiken hebben 🙂 We wandelen naar het strand waar we een prachtig uitzicht krijgen. Hier kon je makkelijk een hele dag zitten, en dit was duidelijk te zien aan al het gerief dat andere locals mee hadden. We keren terug en rijden verder naar het noorden.

Big.Island-5 Big.Island-9

We besluiten om eens  op een normaal uur te lunchen. Tegen 13u slaan we in op de Waikoloa Beach Drive. Deze weg leidt naar een hele resem winkels en (waarschijnlijk onmenselijk dure) resorts. We stoppen aan de marketplace en doen even aan windowshopping vooraleer we lunchen voor een gezonde hap bij Arby’s. Hierna rijden we terug verder en houden we een pauze bij Kapa’a Beach Park. We nemen wat foto’s en zien in de verte terug enkele walvissen.

Big.Island-14

Het is 15u wanneer we vertrekken naar onze laatste stop voor vandaag: Pololu Valley Lookout. We zijn hier niet alleen dus parkeren we maar langs de weg. We doen de hele trail naar beneden tot we uitkomen op een ‘strand’ met allemaal keien. De klim naar boven ging vreemdgenoeg minder vlot als de afdaling..? Tegen 16u30 beginnen we aan de rit naar het hotel. We rijden via highway 250 die ons mooie uitzichten geeft. Het is een rit van een kleine 2u naar het hotel. Eens toegekomen houden we het voor bekeken aangezien we toch al een heel aantal uur wakker waren.

Big.Island-17 Big.Island-20

Hotel: Royal Kona Resort

Dag 4, 06/03 Kauai
Dag 6, 08/03 Big Island