Dag 6, 08/03 Big Island

Route: 380km, 6u15min

• Chain of Craters road
    • Steaming Bluff
    • Jaggar Museum + Halema’uma’u crater

Tegen 7u30  ben ik al een eerste keer wakker en kan ik al genieten van het uitzicht vanop het balkon. En uurtje later ontbijten we bij Island Lava Java, een populaire breakfastplace die 100% Kona Coffee serveert. Een pakje bonen kost tientallen dollars. Goeie koffie, maar of het die meerprijs waard is? Origineel stonden er 2 extra punten op de route(B en C) bij South Point. We merken echter al snel dat we dit niet zullen halen op 1 dag. Jammer, want het Papakolea Green Sand Beach is 1 van de 2 plekken op aarde met een groen strand.

Onze eerste stop is het Punalu’u Black Sand Beach. Deze stop is op een kleine 2u rijden van ons hotel maar we stoppen onderweg ook nog bij verschillende  viewpoints. Eens we aankomen bij het zwarte strand(lava+water=zwart zand) ruiken we al de eerste bbq.. Het zwarte strand heeft een vreemde look maar desalniettemin is het zeker een populaire plek. We vertrekken hier rond 12u30 richting Hawaii Volcanoes National Park, een halfuurtje verder.

Big.Island-28

Onze eerste stop bij het Volcanoes NP is het Kīlauea Visitor Center. We krijgen een folder mee en overleggen welke trail we gaan doen. Normaalgezien is Jaggar Museum de eerste stop op de Crater Rim Tour, maar we laten deze over voor vanavond. We beginnen aan de Crater Rim Drive en onze eerste stop is de Kīlauea Iki Overlook. We besluiten om hier de “Kīlauea Iki Trail” te doen. ‘Moderate to challenging’ lezen we bij difficulty met een voorziene tijd van 2 tot 3u. Een ferme hike dus. Bij het schrijven van deze blogpost merk ik dat er online ook een brochure stond met uitleg bij alle puntjes langs deze trail. Onbewust besloten we ook om deze hike omgekeerd te doen waardoor alle infonummers begonnen af te tellen 😀 . Onze eerste foto namen we om 13u30 en de laatste om 15u dus we zijn er zeer vlot doorgeraakt.

Big.Island-29 Big.Island-31 Big.Island-33

Het is 15u wanneer we klaar zijn met de hike. Vooraleer we verder rijden besluiten we te lunchen. Weinig mogelijkheden in het park en we hebben er ook niet aan gedacht. Vandaag werd er dus een doos Pringles met aangepaste Coca Cola geserveerd.. Na deze triestige maaltijd rijden we verder op de Crater Rim Drive en stoppen we bij de verschillende overlooks.

pring

De voorlaatste stop voor vandaag is op het einde van de Chain of Craters road. Het is een leuke rit naar zeeniveau waar we rond 17u toekomen op het einde van de weg. De lava heeft zich een weg gebaand over het asfalt richting zee. We nemen hier nog wat foto’s vooraleer we aan de rit naar Jaggar Museum beginnen.

Big.Island-42 Big.Island-43

Het is een groot uur rijden naar Jaggar Mueseum, en iets na 18u stoppen we bij de steam vents. Zoals de naam het zegt zie je hier op verschillende plekken stoom naar boven komen. We rijden verder en tegen 18u30 zijn we aan het Jaggar Museum. Onze enige reden om dit als laatste te houden is zodat we de Halema’uma’u crater kunnen zien na zonsondergang. We gaan vrij snel door het museum zodat we een goed plekje hebben om de crater te kunnen bekijken.  Om 18u30 schemert het al en tegen 19u is het pikdonker(en ijzig koud). We vertrekken rond 19u15 voor een rit van een grote 2u naar het hotel. We hebben ook nog benzine nodig en we zijn blij dat we na 60km een eerste benzinestation tegenkomen dat nog open is. Achteraf gezien hadden we beter die dag eerder getankt, anders gingen we daar mooi gestaan hebben. We stoppen nog bij Wendy’s voor een eerste warme maaltijd alvorens we naar het hotel gaan.

Big.Island-51 Big.Island-52

Hotel: Royal Kona Resort

Dag 5, 07/03 Big Island
Dag 7, 09/03 Big Island