Dag 7, 09/03 Big Island

Route: 459km, 7u25min

• Wailuku River State Park
  • Lava Viewing Area
  • Mauna Kea Visitor Information Station

Bovenstaande planning was eigenlijk onze planning voor het hele weekend. We besluiten om de routes samen te voegen zodat we op onze laatste dag in Big Island even kunnen niksdoen. Vandaag doen we bovenstaand schema, en morgen voorzien we voor tot aan de Mauna Kea Summit te rijden.

Het ontbijt werd vandaag verzorgd door Jamba Juice waarna we in 1 trek doorrijden naar de andere kant van het eiland. Tegen 11u zijn we bij de eerste stop: Waipio Valley Lookout. Het is een beetje bewolkt vandaag maar we hebben zeker een mooi uitzicht. Bij het terugkeren naar de auto zien we wederom enkele walvissen. Je kan ook nog afdalen naar beneden maar we riskeren het toch maar niet met onze AWD auto.

We rijden zuidwaarts richting Laupahoehoe Point County Park. Ongeveer een rit van een 45-tal minuten waar we om 12u mee eindigen. Er staat een sterke wind hier dus doe ik zelfs mijn trui aan. De zee beukt hier zwaar op de rotsen in. Leuke plaats om te picknicken ook, maar de zon is helemaal weg en echt ‘warm’ is het niet meer. We vertrekken en een kwartiertje later stoppen we ook nog even aan de Hakalau Bridge.

Volgende stop: Akaka Falls State Park. Het is een korte rit naar dit park van ongeveer 20 minuten. Het is er vrij druk en we betalen een entrance fee van 1$ (VISA mogelijk…). We komen terecht in een bende van Japanse toeristen, maar ondertussen zijn we dit al gewoon.. Het smalle pad baant mooi een weg doorheen het park en een halfuurtje later zijn we er door. Mooie natuur en watervallen gezien al moet je er wel een redelijk aantal trappen voor doorstaan.

We vertrekken richting Hilo en slaan links in op de hoofdweg om de Onomea Bay Scenic Drive te nemen. Leuke bochtige rit tussen de natuur. Terwijl horen we een radio reclame van bacon maple donuts, iets wat ik wel wil uitproberen 😀 . We zoeken de locatie online op vooraleer we Hilo binnenrijden. We vinden het vrij vlot en besluiten verderop te lunchen bij Jack In The Box. Na lunch rijden we naar Pe’epe’e Falls & Boiling Pots. We komen hier aan rond 15u30 en nemen hier enkele foto’s. Veel speciaals is er hier niet dus we rijden door naar de Rainbow Falls. Wederom een waterval, maar we nemen de trappen naar boven en komen uit op heuse Banyan bomen. Om een foto te hebben van het geheel zou je ettelijke tientallen meters achteruit mogen gaan :D. We komen nog enkele Amerikaanse toeristen tegen die ons wijzen naar een paadje in de struiken. Op z’n Amerikaans hebben we natuurlijk sportschoenen aan en geraken we vlot erdoor. We komen uit tussen de rotsen en het water die enkele meters verder uitmonden in de waterval. Een prachtig zicht en er is niemand anders, buiten 1 local die zelfs zit te zwemmen op 2 meter van de waterval. We klimmen wat rond en krijgen prachtige uitzichten. Zeer blij dat die Amerikanen ons de weg wezen, was zeker de hoogtepunt van het bezoek aan Rainbow Falls.

We rijden verder naar Wailuku River State Park maar het kan het bezoek aan Rainbow Falls eigenlijk niet overtreffen. Het is 16u30 en besluiten om nog door te rijden naar de Lava Viewing Area. Een klein uurtje rijden dus we hopen om nog iets te kunnen zien bij lichte schemer. We zijn eraan voor de moeite want door ‘shifting winds’ mogen we niet binnen. Misschien hadden we het in Hilo beter eerst opgezocht, maar het bereik van T-Mobile is jammergenoeg zeer triest. We keren dan maar terug via dezelfde weg richting Mauna Kea. We tanken nog onderweg en tegen 19u zijn we aan het Mauna Kea Visitor Information Station. Er staan enkele telescopen opgesteld en gaan nog even naar binnen. Het is vrij koud maar toch onmenselijk druk. We besluiten om niet naar de summit te rijden in het pikkedonker, dus houden we dit  voor morgenvoormiddag. We vertrekken richting het hotel en maken ook de eerste keer kennis met de knotsgekke Saddle Road, deze gaan we morgen zeker vastleggen op de Go Pro 🙂

Hotel: Royal Kona Resort

Dag 6, 08/03 Big Island
Dag 8, 10/03 Big Island