Blog

Dag 15, 19/09 Molokai – Amsterdam

Geplaatst door op 08:14 in Hawaii 2017 | 0 reacties

Route Het Hawaii avontuur zit er op! Hieronder kan je onze vluchten vinden. Donderdagochtend zouden we in Amsterdam moeten staan. 19 september 2017: Molokai=> Honolulu (MW211) ( volg deze vlucht hier ) 14u55 => 15u33 Honolulu=> Houston (UA252) ( volg deze vlucht hier ) 19u25 => 08u07 (+1) (Boeing 777-200, 7h, 42m, 6,304 km) Houston => Amsterdam (UA20) ( volg deze vlucht hier ) 16u50 (+1) => 09u20 (+2) (Boeing 777-200, 9h, 30m, 8,068 km) Update 20/09: Een beetje voor 14u brachten we de auto binnen bij Alamo en wachtten we onze vlucht af met Mokulele Airlines richting Honolulu. Het is terug een bumpy rit, dus Julie is blij dat het de laatste was. We komen mooi op tijd toe in Honolulu en doen het rustig aan bij de Starbucks. Via de United app zie ik dat onze vlucht naar Houston nog veel vrije rijen heeft. Iets na 18u doe ik de checkin opnieuw en neem ik nieuwe plaatsen: ikzelf een plaats langs het raam, en Julie een stoel in het gangpad. Met het idee dat ik 3 stoelen heb en Julie 4. Het enige risico is dat er mensen van de standby lijst( 29 mensen) toch nog naast ons zouden komen zitten. We zitten constant de app te verversen en tegen dat de boarding begint merken we dat er niemand meer naast ons komt zitten. Yes! Julie valt meteen als in blok in slaap over de 4 stoelen. Ik heb de grote pech dat ik de armsteunen niet kan omhoog doen, dus eigenlijk heb ik niet zoveel aan mijn 3 plaatsen. De stoel naast mij gebruik ik dan maar om mijn laptop en koptelefoon enz te leggen. Het entertaniment systeem werkt wééral niet, dit begint wel een negatieve trend te worden… Nu zitten we in IAH  ( Houston ) te wachten op ons volgende vlucht naar Amsterdam. Het is een lange layover van 8 uur, maar gelukkig is er gratis internet en zijn er veel zitplaatsen met tablets en stopcontacten. Update 21/09: Na wat rondslenteren in terminal C verhuizen we naar de juiste terminal voor onze vlucht naar Amsterdam. Deze terminal is duidelijk verouderd maar gelukkig moeten we hier niet zo lang meer blijven. Boarden gaat vlot maar we zitten jammergenoeg wel tussen een hele bende luide Hollanders 🙁 . Boarding complete, maar we taxiën vrij lang wegens de drukte ( waarschijnlijk door de recente storm die wat vertragingen veroorzaakte) vooraleer we opstijgen naar Amsterdam. Vlotte vlucht en we komen met een 20 tal minuten vertraging toe. Onze koffers komen op een band die zeer afgelegen ligt. Eens we de koffers hebben komen we gelukkig meteen bij de uitgang uit, waar onze (schoon)zus ons vrolijk staat op te wachten! Met een persoontje extra nemen we terug de shuttlebus naar het Ibis hotel om daar de auto terug te vinden die ons terug naar Nieuwpoort brengt, waar we rond 14u30 toekomen. That’s all...

Verder lezen

Dag 14, 18/09 Molokai

Geplaatst door op 08:07 in Hawaii 2017 | 0 reacties

Route: 115 km, 1u45     Molokai Mule Ride Kaunakai Vandaag staat onze fameuze Mule Ride op het programma! Tegen 8u staan we klaar aan de barn om in the checken. Elk worden we een muilezel toegewezen die ons helemaal naar beneden moet brengen van het Kalaupapa NP. Na een bumpy ride naar beneden komen we rond 10u30 toe op zeeniveau. Daarna krijgen we een rondleiding over Mother Marianne en Father Damien. Lunchen doen we beneden in het park en rond 14u vertrekken we terug naar boven met onze muilezel. Naar boven gaan is gelukkig iets comfortabeler aangezien het snel anderhalf uur duurt voor je terug boven bent. Julie ziet nog enkele fruitbomen waar ze passievrucht en guava van plukt. Daarna keren we even terug naar de bnb om in de avond eten te gaan zoeken in Kaunakakai. Daarna terug naar de bnb waar ik ondertussen incheck bij United voor onze vluchten van morgen. Vanavond nog alle batterijen opladen. Morgenochtend hebben we genoeg tijd om valiezen te maken en uit te checken. Hotel: Airbnb...

Verder lezen

Dag 13, 17/09 Maui – Molokai

Geplaatst door op 06:47 in Hawaii 2017 | 0 reacties

Route: 44 km, 0u45   Maunaloa Vandaag is het tijd om te vertrekken naar ons laatste eiland voor deze reis: Molokai. Gisterenavond heeft Julie de valiezen al gemaakt terwijl ik de blog aan het bijwerken was. ‘s Ochtends gaan we nog ontbijten bij de Kula Lodge. Zou goed moeten zijn, maar de service is erbarmelijk en het eten kwam maar lauw toe. Geen fooi waardig zelfs! Daarna terug naar de bnb waar we de laatste hand leggen aan de valiezen en handbagage. Daarna de auto in, nog even tanken bij Chevron en naar Alamo. Net zoals op Oahu is het weer miserie bij het inleveren van de wagen: volgens hun systeem lijkt het alsof de huur nog niet betaald werd. Dit is een gevolg van Skip the Counter te gebruiken blijkbaar als je via een andere website boekt… Je bent misschien wel snel weg, maar het is wel even miserie bij het inleveren van de wagen. Uiteindelijk na 10 minuten wachten toch kunnen vertrekken, maar 0,28$ aan kosten konden ze blijkbaar niet annuleren. Ah ja… De Alamo bus zet ons keurig af bij de commuter terminal waar we onze vlucht naar Molokai afwachten. Er staat nogal veel wind waardoor deze vlucht iets zweveriger was dan normaal. Een klein halfuur later en door Julie kapot gemaakte stoel verder, komen we aan in Molokai. Koffers meteen meenemen vanaf het vliegtuig en de straat oversteken naar Alamo. Geen vrije keuze deze keer: we krijgen de sleutel overhandigd van een Jeep Compass die wat vreemde geluiden maakt bij het rijden. Maar goed, ie moet niet veel km’s volhouden… Het is zondag waardoor de ‘grootste’ stad van Molokai een ghost town is. Een Mini Mart is open waar we 3 flessen water en cola kopen aan nachtwinkel prijzen. Daarna lunchen we alvorens naar onze bnb te rijden in Maunaloa, ongeveer een halfuur rijden. We pakken alles uit en gaan nog even zwemmen in de zee. Hotel: Airbnb...

Verder lezen

Dag 12, 16/09 Maui – Lahaina

Geplaatst door op 05:50 in Hawaii 2017 | 1 reactie

Route: 200 km, 3u45   Haleakala NP: sunrise Lahaina Voor de 2e en laatste keer gaat de wekker iets na 3u af. Geen lava deze keer maar een zonsopgang  bij Haleakala National Park. We vertrekken rond 4u en een klein uurtje later staan we boven. Niet helemaal boven aan de Summit zoals we gehoopt hadden, want we werden af afgeleid naar de parking iets lager. Maar goed, we zullen nog steeds de zonsopgang zien. Het is koud! Beiden een trui aan. Julie is nog eens gewikkeld in het fleece deken van het bed en ik hou het bij een regenjas. Iets na 6u wordt het alsmaar klaarder tot de zon opeens tevoorschijn komt. Daarna begint een lokale ranger een lied te zingen. Ook al is het interessant om nog wat te blijven en rond te rijden, toch houden we het maar voor bekeken en keren we terug naar de bnb. We rusten nog wat uit en vertrekken rond de middag naar Lahaina. We lunchen iets voorbij Lahaina. Na de lunch keren we terug naar het centrum van Lahaina waar we zowaar parking vinden ( max 3u)! We doen nog wat aan windowshopping en Julie laat eindelijk die tattoo plaatsen. Een tijdelijke Henna tattoo gelukkig! Daarna nog even tanken en een Safeway alvorens naar de bnb terug te keren. Het is tijd om op te ruimen want morgen verlaten we deze bnb en vliegen we naar het laatste eiland van onze trip: Molokai. Op deze bnb in Maui lijken we ook niet gespaard van de beestjes want plotseling loopt er een muis voor mijn voeten in de keuken. Een gepropte beach handdoek in een gleuf zal hem hopelijk een nachtje vasthouden 😉   Hotel: Airbnb Kula...

Verder lezen

Dag 11, 15/09 Maui – Road to Hana

Geplaatst door op 05:46 in Hawaii 2017 | 0 reacties

Route: 210 km, 5u Road to Hana Piilani Highway Maui Arts & Cultural Center Na de oil change warning lijken we ook met een wispelturige brandstofmeter te zitten die graag wat schommelt. Vandaag doen we de ‘Road To Hana’. We maken eerst een kleine stop in Paia om de tank nog maar even te vullen. Er kan verdacht veel in dus ik denk dat we bij Alamo niet echt een volle tank gekregen hebben. Daarna halen we ook nog een broodje als lunch. Anthony’s Coffee Co bestaat jammer genoeg niet meer, dus we nemen een andere. In de bnb lag er een audio cd tour die Julie met plezier mee beluisterde. Als verrassing boekte ik een Lomi Luana massage om 15u.  We maken de nodige stops op weg naar Hana en moeten toch ook eens 15 minuten stilstaan voor road works. We lunchen bij een waterval en komen wat voor 15u aan in Hana. Deze Spa was een super ervaring aangezien alles doorging in een traditionele Hawaiiaanse ‘hale’ met Hana Bay op de achtergrond. Een uurtje komen we relaxed en ruikend naar kokosnoot buiten en rijden we richting het MACC. We nemen niet dezelfde weg terug maar rijden door via de Piilani Highway. Iets bumpier dan in de voormiddag, maar je ziet tenminste wat nieuws. We rijden naar het MACC omdat onze fotografe van gisteren liet weten dat er een outdoor screening was van Beauty and the Beast, iets wat we niet konden missen! Het grasveld ligt al aardig vol met strandstoelen en lakens, en wij zoeken ook een plaatsje uit. Na de lange dag keren we terug naar de bnb want morgen is het vroeg opstaan…   Hotel: Airbnb Kula...

Verder lezen

Dag 10, 14/09 Big Island – Maui

Geplaatst door op 05:33 in Hawaii 2017 | 0 reacties

Route: 125 km, 2u30min     Secret Cove Beach Vandaag laten we Big Island achter ons en plotten we onze koers naar het volgende eiland: Maui. Een beetje voor 10u leveren we de auto terug in bij Alamo. Daarna met het shuttle busje richting de fameuze ‘Commuter Terminal’ waar we onze vlucht om 11u35 hebben naar Maui. We zijn ruimschoots op tijd maar het is wel vrij warm in die open constructie zonder airco. De vlucht vertrekt mooi op tijd en is zelfs niet volzet. Wij zitten op rij 3 en 5 minuten na boarding zitten we al in de lucht. Niet iedereen is zo enthousiast als mezelf voor dergelijke vliegtuigen, ah ja.. 🙂 . Eens op Maui geland gaan we wederom naar Alamo om de auto te halen. Hier lukte Skip The Counter ook waardoor we meteen een auto mogen kiezen. Gelukkig, want er zaten zeker 10 koppels voor ons in de Alamo bus. Na de auto lunchen we eerst en gaan we naar Safeway om water. Dan is het nog een halfuurtje rijden naar de bnb waar we alles op ons gemak uitpakken. Julie krijgt een leuke verrassing wanneer ik haar een flyer gaf met een scavenger hunt voor The Beauty and The Beast. Deze ging door om 17u30, iets voorbij Makena State Park. Wist zij echter veel dat dit allemaal een snoodaardig plan was tot een veel grotere vraag! Een vraag waar iedereen hoopt een ‘JA!’ op te krijgen ( en een ja heb ik gekregen 😉 ). Een ingehuurde fotografe kon alles op beeld vastleggen, en met haar namen we nog enkele prachtige foto’s die we later te zien krijgen. Afsluiting van deze perfecte avond is bij The Restaurant in het Wailea resort. Fenomenaal.   Hotel: Airbnb Kula...

Verder lezen

Dag 9, 13/09 Big Island – Kona

Geplaatst door op 05:13 in Hawaii 2017 | 0 reacties

Route: 25 km, 0u30min   Kona Vandaag doen we.. niks! Na de voorbije slapelozere nachten is het nu tijd om eens goed uit te slapen op onze bnb. We staan op het gemak op en maken onze toastjes met Nutella choco ( thanks Safeway!) klaar. Tucker kwam ondertussen al voor onze deur liggen met de vraag waar we bleven. In de namiddag springen we nog even de auto in en gaan we naar de lokale Macy’s en rijden we nog even door naar het water. Daarna terugkeren naar de bnb om ons klaar te maken voor een restaurantbezoek bij Huggo’s. De dag ervoor geboekt via Opentable met de vraag om een mooie tafel met uitzicht. Eens aangekomen op de parking was het nog even vechten voor een parkeerplekje aangezien we met beiden aan een kant stonden te wachten tot de auto weg reed. Gewonnen! Iets na 18u zaten we al aan tafel ( alles begint hier wat vroeger) waardoor we de zonsondergang nog konden meepakken. Onze ober Joe kribbelde alles mooi in zijn notitieboekje en we eindigden de avond met een veel te zware Macadamian nut & Oreo pie. Met z’n tweetjes geraakten we nog maar halfweg, niet gewoon!   Hotel: Airbnb...

Verder lezen

Dag 8, 12/09 Big Island – Volcano NP

Geplaatst door op 19:48 in Hawaii 2017 | 1 reactie

Route: 320 km, 5u   Hawaii Volcano National Park South Point cliff dive Gisterenavond hadden we geen zin meer om nog eten klaar te maken, dus gaan we deze ochtend naar de winkel om een grote zak ijsblokken om alles koel te houden in de frigozak! Vandaag verlaten we met veel plezier onze bnb want we overnachten de komende 2 nachten nabij Kona. Vooraleer we naar Kona trekken stoppen we nog bij het Volcano National Park. We doen de route helemaal naar beneden. Een temperatuurverschil van zo’n 12 graden eens we beneden waren. Dezelfde weg terug naar boven en op weg naar South Point krijgen we toch nog wat regen over ons heen. Maar naarmate we terug afdalen tot zeeniveau merken we er niks meer van: wolken en regen weg, zon terug! Nabij South Point is er een plaats waarbij je van de klif kan springen in de zee. Zelf beginnen we daar uiteraard niet aan, maar we gaan toch even kijken. 2 locals met een te grote fles bier zitten daar duidelijk al even en een Franse toerist doet toch enkele sprongen. Daarna springt de local zelf ook in het water, waarop hij vraagt aan zijn kompaan om zijn (grote) hond ook van de klif te gooien. Niet echt verantwoord, maar gelukkig begon de hond meteen te zwemmen eens hij in het water plonsde.  Hoe ze naar boven zouden geraken is nog maar de vraag, want de enige weg naar boven is via een ladder recht naar boven.. Na dit tafereel te hebben moeten aanschouwen is het tijd om naar onze bnb te gaan in Kona. Anderhalfuur en veel bochtjes later komen we aan in Kona waar we voor het eerst eens begroet worden door onze AirBNB hosts, een koppel 70’ers die met hart en ziel alles in hun huis zelf bouwen en er met plezier over vertellen. De BNB zelf is een prachtig bijhuis met zelfs een inloopdouche en zelf strandhanddoeken en snorkels. Ook hebben ze hier heel wat ‘huis’dieren: 2 honden, 2 geiten, 2 minipaardjes en een kat. Er lopen hier af en toe wat wilde kippen rond, maar die heb je over het hele eiland (of je ze nu wilt of niet..). Na even tot rust te komen in de zetel, maken we nog vlug wat eten klaar en duiken we in ons nest. Op naar een rustig dagje morgen..   Hotel: Airbnb...

Verder lezen

Dag 7, 11/09 Big Island – Hilo

Geplaatst door op 19:32 in Hawaii 2017 | 0 reacties

Route: 120 km, 2u10   See Lava tour Hawaii Tropical Botanical Garden Boiling Pots Rainbow Falls De wekker gaat vroeg af, héél vroeg: 3u. Om het Volcano National Park eens van de andere kant te zien hebben we een boot tour geboekt die ons om 4u30 zal brengen naar de plaats waar de lava in de zee stroomt. Al snel merken we dat we de enigste zijn die geen vest of trui meehebben, makes us wonder why… De boot zit helemaal vol maar we bemachtigen nog een plaats op de eerste rij. De reden hiervoor is omdat je op de eerste rij blijkbaar het meeste kans hebt om nat te worden, alsook dat de rit het meeste ‘bumpy’ is aan de voorkant. Nog geen 5 min van land weg of we zijn allebei al doorweekt, terwijl iedereen rond ons daar mooi zit met z’n regenjas/poncho. Na ongeveer een halfuur varen komen we aan, samen met nog 3 andere kleine bootjes. We dobberen hier wel wat lang rond, zeker aangezien het constant hetzelfde is, maar we maken er het leukste van (de dame naast ons dacht waarschijnlijk dat er iets mis was met ons daar we constant lachen met onze inside jokes).  Tegen 6u30 zijn we terug aan wal en keren we terug naar onze Gekko’s in de bnb. Later springen we terug de auto in richting Hilo. Eerst gaan we naar de Hawaii Tropical Botanical Garden en stoppen we in het terugkeren nog bij de Boiling Pots en Rainbow Falls. De lokale farmer’s market is niet echt de moeite dus rijden we maar door. Ondertussen tanken we nog even aan 2,98 per gallon alvorens we nog even naar de winkel gaan. Er stonden nog enkele dingen op het programma maar we laten deze schieten zodat we eens vroeg gedaan hebben. Hotel: Airbnb...

Verder lezen

Dag 6, 10/09 Oahu – Big Island

Geplaatst door op 03:30 in Hawaii 2017 | 0 reacties

Route: 222 km, 3u30 Waikoloa Waipio Valley Lookout Vandaag trekken we naar Big Island! We ruimen nog wat verder op en werken onze valiezen af. Rond 9u30 gaan we naar de garage om alles in te laden en te vertrekken naar Alamo. Waar Skip The Counter vlot werkte leek het nu minder makkelijk: ze stelden namelijk nog voor om de volledige kostprijs nogmaal af te trekken van mijn kredietkaart. Na 5 minuutjes wachten dan toch het juiste kasticket gekregen met ‘ no charges ‘.  De shuttlebus in dan maar richting de commuter terminal ( terminal 1 ) waar we een vlucht hebben met Island Air. Bij de checkin werd ons voor het eerst ook gevraagd om de carry on te wegen. We kregen het al wat warm want beide handbagages waren te zwaar. Max 16 pond. Opgelost door een trui vast te houden en even mijn laptop er uit te halen. Vreemde taferelen.. Nog een potje hummus die niet mee mocht in de handbagage later gaan we door de TSA zonder wachtrij en nog even wachten op de vlucht naar Kona. Lang geleden maar ditmaal nog eens een vlucht met propelloraandrijving. We vertrekken rond 12u15 en komen een groot halfuur later al toe op Kona. Onze koffers volgen 5 minuten later, en nog geen 10 minuten daarna staan we al bij Alamo. We hadden eerst een Jeep Cherokee op het oog, maar de software leek niet perfect: vroeg constant om up te daten en de camera achteraan werkte niet. Dan maar gewisseld voor een Ford Escape waar ik de vorige keer ook wel tevreden van was. Na de auto te kiezen gaan we eerst naar Walmart om wat inkopen. Daarna verder gereden nar Waikoloa, een soort resort stadje. Vorige keer hadden we daar nog even geslenterd tussen de winkels en gelunched bij Arby’s, maar deze laatste bestaat blijkbaar niet meer 🙁 . Subway was een iets minder goed alternatief, maar dankzij de bediening van een aangename jonge kerel zijn we direct weer gelukkig. Na de lunch rijden we door naar de Waipio Valley lookout, om daarna te beginnen aan onze rit naar Pahoa, zo’n 40 minuten onder Hilo, waar we nog vlug even inkopen doen. De eigenaars van de bnb hadden ons meerdere malen gezegd dat het aan te raden was toe te komen voor het donker was, gezien hier alles donker wordt rond 18u en we pas toekwamen om 19u30 hadden we even schrik. Al bij al vonden we de bnb vrij vlot, inclusief ritje op een niet-aangelegde weg. De bnb is een aanrader voor alle mensen die zich 1 met de natuur willen voelen, wij hebben vastgesteld dat we liever ramen en airco hebben . Na even te lachen met onze eigen miserie maken we vlug wat spaghetti klaar (alles goed afwassen of er komen beestjes op!) en zorgen we dat we vlug in ons nest kunnen kruipen. Morgenochtend moeten we er namelijk vroeg uit! (met groot gebrom van mijn dame met ochtendhumeur..) Ondertussen hebben we al 2 nieuwe huisdieren: gekko’s, hopelijk eten ze ons niet op terwijl we slapen.   Hotel: Airbnb...