Dag 4, 06/03 Kauai

Route: 207km, 4u15min

kauai2

• Spouting Horn Park
  • Waimea Swinging Bridge
  • Russian Fort Elizabeth State Historical Park
  • Waimea Canyon State Park
  • Koke’e State Park
  • Polihale State Park

Vandaag verkennen we de andere kant van het eiland. We voorzien voldoende tijd voor het bezoek aan Waimea Canyon State Park en eindigen met een rit naar Polihale State Park.

Onze eerste stop is de Starbucks in Lihue. Na wat gratis wifi gaan we naar het eerste viewpoint van de dag: Spouting Horn Park. Een klein halfuurtje rijden vanaf de Starbucks, maar na 5 minuten zien we de eerste snelheidscontrole: agent die een apparaat omhoog hield tegen het verkeer in. Hier even geluk. Tegen 10u30 komen we aan bij deze blowhole en nemen we wat foto’s. We lopen nog even rond vooraleer we terug vertrekken.

Kauai-42

Volgende stop is de Waimea bridge. We komen hier toe tegen 11u30. Genieten even van het uitzicht en wandelen de brug over waar 2 honden een dutje doen. We keren ook nog even terug naar het Russian Fort Elizabeth State Historical Park. We hadden een bordje gezien net voor we naar de Waimea brug gingen. We stoppen hier nog even voor wat foto’s alvorens we aan ons Waimea Canyon SP avontuur beginnen.

Kauai-45 Kauai-47

Tegen iets na 12u maken we onze eerste fotostop op de weg naar het Waimea SP. We rijden op het gemak verder en tegen 12u45 zijn we bij de Waimea Canyon Lookout, en iets later bij de Pu’u Hinahina Lookout.

Kauai-49 Kauai-52 Kauai-56

We rijden verder naar boven richting het Koke’e State Park. We passeren de Koke’e Lodge (restaurant) maar besluiten om toch maar door te rijden. Lunch kan wachten, eerst naar de prachtige Kalalau Lookout! We komen hier toe rond 13u45 en starten meteen met de rotsachtige afdaling tot we aan het bordje van Mount Wai’ale’ale komen(een van de natste plekken op aarde op 1,7km hoogte). We hebben echter geluk want vandaag was het terug een heldere dag met weinig wolken en veel zon. De laatste lookout van dit park is de Pu’u o Kila lookout, helemaal op het einde van de weg, maar het uitzicht vanaf de Kalalau Lookout primeerde.

Kauai-62 Kauai-65

We plakken de Go Pro aan de ruit en we beginnen aan de afdaling. We stoppen in centrum Waimea voor een late lunch bij Subway. Van hieruit beginnen we aan de tocht richting Polihale State Park. We raken vlot tot aan de start van de dirt road die ons moet brengen naar het park. De weg is een 4,8 mile lang maar we doen er toch even over gezien de staat van de weg. We zetten de Go Pro aan, de 4×4 optie en navigeren ons een weg tussen alle potholes. We komen nog enkele Jeep Wrangler’s tegen die hier natuurlijk veel sneller kunnen doorvliegen. Tegen 16u30 komen wij (en de auto) heelhuids toe op de dirt parking. We wandelen over een enorm strand en er zijn nauwelijks toeristen.

Kauai-69Kauai-66

Een tijdje later beginnen we aan de terugtocht naar het hotel en komen een kleine 2u later aan. We blijven aan het hotel en gaan nog even zwemmen tegen 20u. We maken onze valiezen en ik check ons nog online in bij Hawaiian Airlines. Morgen gaan we naar Big Island, met een eerste vlucht die om 07u06 vertrekt in Lihue.

Hotel: Kauai Beach Resort

Dag 3, 05/03 Kauai
Dag 5, 07/03 Big Island