Dag 10, 31/08 Moab – Canyonlands NP

Route: 200 km, 5u

• Green River Overlook
  • Shafer Trail / Potash Road
  • Corona Arch: sunset hike

Voor vandaag hebben we een modified Jeep Wrangler gehuurd. We hebben deze gisterenavond nog gaan ophalen zodat we vandaag meteen aan onze dag konden beginnen. Long Canyon road werd door de medewerker afgeraden omdat het iets te ruw was, maar we doen het toch maar.

Om 8u30 vertrekken we vanuit het hotel richting de Long Canyon road. We komen hier om 9u toe en we kunnen beginnen aan de bumpy rit! De Wrangler in ‘4-High’ en we zijn weg. Een halfuurtje later zijn we aan de Pucker Pass en om 10u15 zit de rit er op. Door de regen van gisterenavond waren er nog wat modderplassen, waar ik met plezier door reed.

Na de Long Canyon road rijden we door naar het Dead Horse Point State Park. Onze ‘America The Beautiful Pass’ geldt hier wel niet doordat dit een State Park is. 10$ ingang later stoppen we even aan het visitor center. We wandelen hier even rond vooraleer we verder het park in rijden. We stoppen op verschillende punten om uiteindelijk te eindigen bij de Dead Horse Point Overlook. Met wat verbeelding kan je inderdaad het silhouet van een paard terugzien.

Hierna is het tijd om naar ons nationaal park van de dag te rijden: Canyonlands! We raken vlot binnen en we stoppen even bij het visitor center. Ik vraag aar de staat van de Shafer Trail en Potash Road. Beetje zacht maar goed doenbaar met een 4X4 krijg ik als antwoord. Terwijl ik daar ben vraag ik ook nog wat informatie over de False Kiva trail.

We beginnen aan onze rit door Canyonlands NP. Onze eerste stop is Mesa Arch om 12.30. Een korte hike naar deze populaire Arch die zeker de moeite waard is. Tevens komen we ook hier de eerste Belgen tegen tijdens onze reis.

Na Mesa Arch rijden we verder naar het zuiden. We stoppen bij de Buck Canyon Overlook en eindigen bij de Grand View Point Overlook. Bij het terugkeren stoppen we bij de nabije picnic area om te lunchen. Aangezien we de jeep getankt en gewassen moeten terugbrengen tegen 18u moeten we een keuze maken: ofwel False Kiva laten vallen ofwel de Shafer Trail. We besluiten om False Kiva te laten vallen aangezien we nu speciaal een jeep gehuurd hebben voor zulke routes. Wel stoppen we nog bij de Green River Overlook alvorens te beginnen aan de Shafer Trail rond 14.30.

De meeste mensen doen deze rit bergop maar wij doen hem omgekeerd. Het eerste stuk doen we in ‘4-High’ maar ik wissel naar ‘4-Low’ wanneer de sterke afdaling met de haarspeldbochten begint. Wel handig want je moet hierbij nog nauwelijks remmen. Bij het afdalen komen we enkele wagens tegen die bergop gaan. Gelukkig zijn er genoeg turnouts zodat je elkaar kan doorlaten. Eens beneden zetten we de wagen terug in gewone 4WD en gaan we verder met onze rit. We komen nog enkele gewone midsize SUV’s tegen. Ik vraag mij toch af of die er zonder kleerscheuren zijn doorgehakt aangezien er toch wel enkele slechte stukken bij zaten. Verschillende fotostops later komen we rond 16.45 terug op het gewone asfalt terecht. We zetten koers naar ‘Moab City Wash’ waar ik 3x Rinse moet nemen om de grootste modderbrokken van de jeep te krijgen. Veel spetters tot gevolg waardoor ik en mijn kleren ook vol modder hingen.

Tegen 17u30 zijn we bij Canyonlands Jeep Rental om de wagen in te leveren. De omstaand wordt nagekeken en de wagen wordt van ver af bekeken op bijkomende schade. Ik dacht dat ze hier veel zindelijker gingen zijn, misschien hadden we geluk met de medewerker.

We zetten meteen terug koers richting Corona Arch omdat we daar een zonsondergang willen meemaken. Deze hike is ongeveer 1,5 mijl ( enkel) . We komen nog iemand tegen die de hike op zijn flip flops heeft gedaan: chapeau. Wat klimwerk later komen we ook toe bij de Arch. Ondanks de nieuwe onweders en donkere wolken hebben we het geluk dat de zon er nog even doorkomt waardoor de Arch en mooie gloed over zich heen krijgt. Enkele foto’s later vertrekken we terug naar de parking.

Met mijn modderkleren nog aan stappen we Denny’s binnen om iets te eten. Daarna terug naar het hotel, bekaf!

Hotel: Holiday Inn Express & Suites Moab

Dag 9, 30/08 Vernal - Moab
Dag 11, 01/09 Moab - Arches National Park