Dag 6, 27/08 Yellowstone NP – Lower Loop

Route: 170 km, 3u

• Old Faithful
  • Kepler Cascades
  • West Thumb Geyser Basin

Vandaag was het onze tweede volle dag in Yellowstone. Gisteren deden we de Upper Loop, vandaag de Lower Loop.

Bij het terugrijden gisteren naar de lodge zagen we een wegwijzer naar Virginia Cascade. Vandaag starten we met deze korte oneway rit ( tussen Canyon Village en Norris Geyser Basin ). Het was leuk om er eens te passeren, maar niet echt iets memorabels.

We passeren Norris Geyser Basin en beginnen dan effectief aan de Lower Loop. Onze eerste stop zijn hier de Artists Paintpots. Het is nog maar 10u maar de parking staat al stampvol. Gelukkig vertrekt er net iemand waardoor we bij de ingang kunnen parkeren. Het is een korte wandeling naar de Artists Paintpots. De Chinezen en Japanners zijn jammergenoeg ook al gearriveerd waardoor de rust al meteen weg is.

Na de Artists Paintpots rijden we verder naar Gibbon Falls. Een korte stop hier rond 11u voor enkele foto’s alvorens we verder rijden naar de Firehole Falls. Daar rijden we de Firehole Canyon Drive. Aangezien dit ook een oneway straat is hebben we weinig verkeer. Enkele foto’s later komen we terug op de hoofdweg.

De volgende stop is de Fountain Paint Pots. We vinden nog net een parkeerplaats en maken hier een korte wandeling rond alle geisers. Na de Firehole Canyon Drive was het dan nu tijd voor de Firehole Lake Drive. We stoppen hier aan de verschillende viewpoints en zien opeens dat de White Dome Geyser op de volgende viewpoint net openbarst. We nemen van ver enkele foto’s want tegen dat we daar zijn is het alweer over.

Na de Firehole Canyon Drive stoppen we bij de picnic area voor lunch alvorens we beginnen aan ( voor mij) het hoogtepunt van de dag: de Midway Geyser Basin met de ferme Grand Prismatic Spring. We komen hier rond 14u en merken al meteen de grote drukte. Weeral hebben we geluk met de parking doordat er net iemand vertrekt. Het is semi-zonnig maar wel bewolkt waardoor je eigenlijk niet goed de Grand Prismatic Spring kan zien. Door al de dampen zie je enkel de randen van de Spring waardoor je eigenlijk totaal geen mooi beeld krijgt.

We vertrekken dan maar om 14u15,  om iets verder op te stoppen bij de Fairy Falls trail. We moeten ons hier langs de weg parkeren want de parking staat helemaal vol. Het plan was om naar de Fairy Falls te wandelen, maar we bergen dit idee toch maar op. We beperken ons tot het off-trail stukje om een beter uitzicht te krijgen over de Grand Prismatic Spring. We zien net een koppel afdalen en ik vroeg of het te doen was. Zij zijn teruggekeerd doordat er volop bordjes stonden die het verboden om verder te gaan. We wandelen nog even verder tot we een betere ingang vinden op de heuvel. Enkele minuutjes klimmen en klauteren maar de inspanning werd zeker beloond. Er zijn nog 3 andere mensen op de heuvel maar we kunnen in alle gemak en rust ( het waren dan ook geen Chinezen 😉 ) enkele foto’s nemen en genieten van het uitzicht.

We vertrekken terug en tegen 15u30 zijn we aan Biscuit Basin. Na een halfuurtje rijden we door naar de Black Sand Basin. Ook hier hebben we het gezien na een halfuur. De volgende grote stop is Old Faithful. We komen hier toe om 16.30 en zien dat er niemand meer zit op de bankjes. We gaan binnen in de Old Faithful Lodge en zien dat de eruptie net om 16u10 was. De volgende eruptie is voorzien rond 17u40. We wandelen even rond en willen de loop rond Geyser Hill doen. Door werken moeten we echter een grote omleiding doen waardoor we gewoon even rond Old Faithful wandelen en in de Old Faithful Inn bezoeken. Daarna zoeken we een plekje op de bank uit. Ik ga wel nog even truien gaan halen want het is al koud en veel wind. Na een kwartiertje wachten is de uitbarsting een feit. Dan terug naar de wagen want enkele donkere wolken kwamen dichterbij..

We tanken nog even en werken onze rondrit verder af. We stoppen om 18u15 nog even bij Kepler Cascades om uiteindelijk om 19u te beginnen aan de laatste stop voor de dag: de West Thumb Geyser Basin. We wandelen hier de grote loop waarmee we klaar zijn rond 19u30. daarna is het nog even rijden langs Yellowstone Lake vooraleer we rond 20u aankomen bij de Lake Lodge.

Hotel: Lake Lodge Cabins

Dag 5, 26/08 Yellowstone NP - Upper Loop
Dag 7, 28/08 Yellowstone NP - Jackson